Crevillent (17/01/2023).- El crevillentí José Quesada Carreres va participar activament en la guerra de Filipines (1896-1898) amb motiu de la revolta contra el domini colonial espanyol de l’arxipèlag, iniciat en 1571, quan Miguel López de Legazpi va envair Manila, des d’on es va sotmetre tota l’illa.
Manuel Quesada Serna ha donat a l’Arxiu Municipal “Clara Campoamor”, una sèrie de documents (cèdules personals, rebuts de contribució territorial…), entre els quals trobem la llicència del soldat José Quesada Carreres. Descobrim que era fill de Joaquín i Gertrudis, de professió jornaler, nascut al carrer Barranquet, número 7, sortejat en el reemplaçament de 1894, als 19 anys: “no sap llegir ni escriure i la seua mesura va resultar d’un metre cinc-cents noranta-quatre mil·límetres”.
Va passar al depòsit de la zona d’Alacant per excedent de contingent i no va ser fins a 1896, quan va fer la instrucció a Tarragona i d’ací va anar a Barcelona on va permutar el seu lloc amb el soldat Arturo Carpio Serra, i va passar a formar part del Batalló de Caçadors Expedicionari número 7, enviat a Filipines.
El 12 de novembre de 1896, va embarcar en el vapor “León 13” que va arribar al port de Manila un mes després, on es va quedar per prestar el servei d’operacions de campanya; des de la capital es va traslladar al port de Muntinglupa, “on va desembarcar i va prendre una trinxera des d’on els molestava l’enemic […], on va quedar de servei de Companyia i construcció d’un fort i carretera.”
A partir d’ací, José Quesada participa en diverses batalles contra els revoltats filipins, i pren posicions a l’enemic i la seua participació al maig de 1897, en les accions ocorregudes a Indany, Zapote i Anabo, li va valdre la Creu Roja del Mèrit Militar i la Creu de Plata del Mèrit Militar pel seu bon comportament i va tornar a Espanya el 12 d’abril de 1898, per malaltia.
Totes les accions realitzades per aquest soldat crevillentí apareixen descrites pels seus superiors, en el document de llicenciatura del servei militar, signat pel comandant del Batalló 2a Reserva d’Oriola, el 31 d’agost de 1905, després de complir el temps reglamentari de servei, fixat en aquells dies en deu anys.
L’Arxiu Municipal agraeix al donant aquest gest, ja que mitjançant aquest document, hem conegut un crevillentí del barri de l’Àngel, que va participar en la guerra de Filipines i els mèrits del qual li van valdre dues condecoracions al mèrit militar.
José Quesada Carreres, un crevillentino doblemente condecorado, en la guerra de Filipinas
-
Manuel Quesada Serna ha donado al Archivo Municipal una variedad de documentos que relatan cómo el crevillentino José Quesada Carreres llegó a ser soldado, se embarcó para Manila, y su participación en varias batallas, entre otras cosas
Crevillent (17/01/2023).- El crevillentino José Quesada Carreres participó activamente en la guerra de Filipinas (1896-1898) con motivo de la sublevación contra el dominio colonial español del archipiélago, iniciado en 1571, cuando Miguel López de Legazpi invadió Manila, desde donde se sometió toda la isla.
Manuel Quesada Serna ha donado al Archivo Municipal “Clara Campoamor”, una serie de documentos (cédulas personales, recibos de contribución territorial…), entre la que encontramos la licencia del soldado José Quesada Carreres. Descubrimos que era hijo de Joaquín y Gertrudis, de profesión jornalero, nacido en la calle Barranquet, número 7, sorteado en el reemplazo de 1894, a los 19 años: “no sabe leer ni escribir y siendo tallado resultó con la de un metro quinientos noventa y cuatro milímetros”.
Pasó al depósito de la zona de Alicante por excedente de cupo y no fue hasta 1896, cuando hizo la instrucción en Tarragona y de aquí fue a Barcelona, donde permutó su puesto con el soldado Arturo Carpio Serra, pasando a formar parte del Batallón de Cazadores Expedicionario número 7, enviado a Filipinas.
El 12 de noviembre de 1896, embarcó en el vapor “León 13” que llegó al puerto de Manila un mes después, donde quedó prestando el servicio de operaciones de campaña; desde la capital se trasladó al puerto de Muntinglupa, “en donde desembarcó tomando una trinchera de donde los molestaba el enemigo […], en donde quedó de servicio de Compañía y construcción de un fuerte y carretera.”
A partir de aquí, José Quesada participa en varias batallas contra los sublevados filipinos, tomando posiciones al enemigo y su participación en mayo de 1897, en las acciones ocurridas en Indany, Zapote y Anabo, le valió la Cruz Roja del Mérito Militar y la Cruz de Plata del Mérito Militar por su buen comportamiento y regresó a España el 12 de abril de 1898, por enfermedad.
Todas las acciones realizadas por este soldado crevillentino aparecen descritas por sus superiores, en el documento de licenciatura del servicio militar, firmado por el comandante del Batallón 2ª Reserva de Orihuela, el 31 de agosto de 1905, tras cumplir el tiempo reglamentario de servicio, fijado por entonces en diez años.
El Archivo Municipal agradece al donante este gesto, ya que a través de este documento, hemos sabido de un crevillentino del barrio del Ángel, que participó en la guerra de Filipinas y cuyos méritos le valieron dos condecoraciones al mérito militar.